Luasnya Pengampunan Allah

..:::Coretan Cerita:::...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengampun
Lagi Maha Mengasihani



Bulan Ramadhan adalah salah satu waktu yang Allah khususkan untuk pengampunan terhadap hamba-hambaNya. Di mana taubat dan rintihan mereka diterima Allah, bahkan Allah lebih suka apabila ada manusia yang mengadu dan berharap pada-Nya. Sedangkan pintu taubat itu tertutup saat nyawa di hujung kerongkong. Begitu panjangnya tempoh pengampunan yang Allah sediakan untuk kita, namun sayangnya kita cuma mempersia-siakan peluang yang amat berharga ini. Kasih Allah terhadap makhluknya melebihi segala perasaan kasih dalam kehidupan kita...Jika kita selalu berdoa meminta itu dan ini kepada Allah, mengapa kita tidak boleh penuhi permintaan-Nya pula? Allah sentiasa terbuka menerima taubat hamba-hambaNya. Allah sentiasa memerhatikan rutin kehidupan kita sama ada dimanfaatkan atau disalahgunakan. Setiap daripada kita berada dalam pemerhatian Allah. Sungguh, taubat adalah satu jalan keluar yang membawa kita menuju cahaya rahmat Allah Ta'ala. 

Cuba kita bayangkan, seorang Sultan menghulurkan tangan kepada rakyatnya. Pasti mereka berebut-rebut untuk menyambut tangan Sultan. Kerana apa? Ini kerana mereka punya rasa hormat yang tinggi dan patuh dengan perintah Sultan. Dan yang paling utama difikirkan adalah Sultan adalah yang tertinggi kuasanya di dalam negara. Mana mungkin rakyatnya melepaskan peluang untuk bertemu dengan Sultan dan beramah-mesra dengannya. 

Ayuhlah kita lakukan yang lebih baik daripada kenyataan di atas. Biarlah keinginan bertemu Allah itu membuak-buak sehingga menjadi RINDU. Jadikanlah rasa hormat kita itu sebagai TAQWA untuk membenteng diri daripada melakukan kemaksiatan. Suburkanlah rasa CINTA pada Allah sehingga kita tidak lupa untuk berkata-kata (doa/zikir) dengan-Nya. Semailah benih IMAN dengan ibadah dan kebajikan. Titiplah rasa SYUKUR dengan segala nikmat yang Allah hadiahkan kepada kita. 

Ketahuilah, " Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang yang sentiasa mensucikan diri." [ Surah Al-Baqarah : 22 ]


Saya juga mengingatkan diri saya sendiri dan sahabat-sahabat sekalian. Jujur saya beritahu, pasti timbul satu perasaan menyesal setelah melakukan dosa. Maka dengan segera kita akan menangis dan bermuhasabah kembali apa yang selama ini kita lakukan. Dan pada waktu itu, bersungguh-sungguh kita mahukan perubahan. Dan kita harap agar perubahan itu akan membimbing diri ke jalan kebaikan dan kesempurnaan. Tapi, sahabat-sahabatku sekalian, selalu yang terjadi adalah alpa. Ya Allah, macam manalah taubat kita itu hanya sementara? Kemudian, kita ulang lagi kesalahan yang sama...bukankah itu sama seperti kita menganggap pengampunan Allah itu suatu permainan dan boleh diminta sesuka hati pada bila-bila masa? 

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata, bahawa dia telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, 
bahawa Allah SWT berfirman :

"Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku maka Aku mengampuni segala dosamu yang telah lalu, dan Aku tidak akan mempedulikannya. Wahai anak Adam, jika dosamu sampai setinggi langit lalu engkau minta ampun kepada-Ku nescaya Ku ampuni. Wahai anak Adam, jika engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan seluas permukaan bumi lalu engkau menemui-Ku tanpa menyekutukan sesuatu pun dengan-Ku, nescaya Aku datang kepadamu dengan ampunan seluas bumi pula." 

( Riwayat al-Tarmizi dan al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah )



Sama-samalah kita berdoa : " Ya Allah, sesungguhnya hati-hati kami berbolak-balik. Maka atas taubat hamba-hambaMu ini, kami mohon rahmat Mu...tetapkanlah kami dalam perubahan kami. " Amiin


1 comment:

Anonymous said...

apa yang saya cari, terima kasih