Tak boleh menangis


Entah apa-apa je tajuk.
Tapi series, tajuk tu betul. Dah dua hari saya tak boleh menangis. Ya Allah, tak tahu nak describe macam mana. Cuba bayangkan apa yang saya alami. Perasaan sedih ada, tapi tak boleh diekspresikan dengan wajah dan tak boleh keluar air mata dan tak ada rasa sebak. Padahal tengah sedih ni, hanya mulut yang mampu berkata, " Aku sedih." dengan muka yang sangat blur.

Ya Rabbi, 
dugaan apa lagi kau beri ke atasku?

Hati aku bermonolog. Lepas satu, satu. Dan masalah masih berterusan, belum sampai hujungnya, datang masalah baru. Series cakap, tak boleh study. Tak boleh. Ini memang satu perasaan yang sangat aneh. " Mungkin gangguan jin atau syaitan? Mungkin sekarang aku dalam fasa lemah? ". Apa pun kat sini, mungkin ada sesuatu yang Allah nak bagi saya sedar. Macam post yang sebelum ni, # Sharing Moment... saya telah diuji dalam minggu study week yang hakikatnya beberapa hari sahaja lagi saya akan menghadapi final exam. Pernah saya terfikir, adakah sebab aku dah banyak sangat menangis, sampai air mata aku habis? 

Sesi menangis di UM, Nilam Puri


Hmm. Sangat menyiksakan. Seolah-olah perasaan sedih kau terkunci jauh dalam lubuk hati, air mata kau kering berdarah beku, jeritan perit tersekat dalam kerongkong.

Jauh di sudut dalamanku, aku meronta-ronta,
" Aku nak nangis laaaaaaaaaaaaahhhhhhh!!!!! Cepatlah nangis, cepatlah..... "
Siksanya bila sedih tapi tak mampu menangis. Terkadang aku fikir, masih waraskah aku? Masih hidupkah aku di alam nyata? Pergi kau syaitan, jauh-jauh, jangan ganggu aku!

Satu malam, aku duduk di atas sejadah, termangu diam membisu, hati aku perit, sebab aku nak mengadu masalah kepada Allah, tapi tak terluah. Seperti berbicara kosong, tanpa suara, tanpa rasa. Aku termenung, beristighfar berkali-kali, Astaghfirullahal'Adzim Alladzi Laa Ilaaha illa Huwal Hayyun Qayyum wa Atuubu ilaih...berkali-kali. Semakin lama, semakin perlahan, dan perlahan dan terus hilang tanpa suara, mata terpejam dengan tubuh yang berbalut telekung. Letih.

" Akak, kita dah dua hari tak boleh nangis. Tolonglah, nak buat apa lagi ni, kak? "

" Baca Al-Quran...dengan maknanya sekali. Bila kita faham makna, in shaa Allah rasa sebak tu akan hadir sendiri."

" Tapi saya dah cuba...tak jadi juga....."

" Zikir banyak-banyak. Sentiasa dengar zikir dan selawat.... 'solaatun bissalaamil mubin...'..hehe."

Sempat lagi Kak Husna buat saya tertawa sekejap.

" Hmm....sebenarnya sepanjang minggu ni kita ada masalah, alhamdulillah sepanjang tu juga air mata ni masih boleh keluar. Tapi pelik, sejak semalam sampai sekarang, tiba-tiba kita tak boleh menangis. "

" Buat apa yang akak cakap tadi. In shaa Allah..."

" Hmm okay. Terima kasih, kak."

Lantas, aku terus capai sebuah buku yang mengandungi Surah-surah dari juz 28,29,30, hadiah pemberian sahabatku, Qayyum Hana. 

Aku mula baca ayat-ayatnya, beserta maksud. Kemudian, perasaan sebak datang perlahan-lahan, 'lagi sikit, Syafiqah...'. Aku dengar pula zikir terapi berulang-ulang. Air mata sudah mula bergenang, tapi masih belum mahu turun. ' Apa sebenarnya masalah aku ni? '

" Mungkin hang ada buat something yang jadikan hati hang keras...cuba hang ingat balik...", kata sahabat saya, Fatin Hanani.

Saya pun muhasabah diri. Mungkin ada, tapi tak pasti. Ya Allah, ampunkanlah aku....aku hamba yang lemah selalu berbuat salah. Saya nak bercerita kepada Allah tapi, tiada kata-kata lagi yang mampu saya ungkap, mulut seolah-olah terkunci. Senyap. Saya capai pula henset, buka senarai lagu dalam music folder. Then, scroll down.......mencari-cari satu lagu. Hah, ni dia.

" Detik waktu terus berjalan, berhias gelap dan terang...
suka dan duka,  tangis dan tawa,  tergores bagai lukisan...
seribu mimpi berjuta sepi, hadir bagai teman sejati, 
di antara lelahnya jiwa, dalam resah dan air mata....
ku persembahkan kepada-Mu yang terindah dalam hidupku.

Meskiku rapuh dalam langkah, kadang tak setia kepada-Mu...
namun cinta dalam jiwa hanyalah pada-Mu...
maafkanlah bila hati, tak sempurna mencintaimu...
dalam dada, ku harap hanya diri-Mu yang bertakhta. "

Subhanallah, dengan derasnya air mata jatuh berjurai, menitis laju membasahi pipi dan tangan, terasa hangat, terasa perit mata. Nikmatnya sangat sangat sangat terasa lain. Ya Allah, cuma dua hari. Dua hari Allah tarik nikmat air mata. Itu pun dah siksa. Apatah lagi jika nikmat-nikmat lain ? 

Ya, lagu tu bertajuk Rapuh. Mungkin hati ini terlalu rapuh dalam menggapai cinta-Nya. Hati jadi keras sekejap, tapi benar-benar siksa sebab saya tak minta untuk dikeraskan hati ini. Allah yang bagi, saya redha. Tapi saya sedih, sebab saya sendiri tak mampu nak lembutkannya. Bait-bait lirik tersebut menusuk ke dalam telinga, sama seperti apa yang saya nak luah kepada-Nya. 

Dalam sebuah masjid di Kota Bharu, Kelantan


Lelahnya jiwa dalam resah dan air mata. Meskipun rapuh, kadang aku juga terlupa kepada-Mu, aku tak setia dengan-Mu, aku terleka. Maafkanlah Ya Allah, bila hati ku tak sempurna mencintai-Mu, suburkanlah imanku terhadap-Mu, tetapkanlah aku di jalan-Mu, pimpinlah aku dalam ajar-Mu, bawalah aku menuju redha-Mu, rahmatilah aku. # Anda juga telah sama-sama berdoa #

Alhamdulillah, terima kasih Allah. Kau telah kembalikan nikmat air mataku. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang serta Maha Penerima taubat hamba-hamba-Mu yang hina ini. 

Sekian.

# saya cerita untuk dikongsikan sebagai satu pengalaman yang indah dalam hidup saya sebenarnya, seterusnya sebagai pengajaran untuk sahabat-sahabat juga. Terima kasih kerana sudi membaca.




3 comments:

Anonymous said...

Allah , pernah lalui saat seperti itu , tetapi sukarnya utk mengalir airmata ini yg dulunya sangat mudah apabila sujud kepadaNya .

Nur Azami (",)) said...

Luah lah apa yang kita rasakan kepada Allah... sebelum luah tu cuba berlapang dada... i'Allah kita akan rasa satu kelegaan

f.f said...

Sebelum kita merasa hidup terasa berat.
Ingatlah ALLAH masih memberi nikmat untuk kita masih boleh tersenyum. kan kan :)